Серія виховних заходів «Вплив самооцінки на ресурси навчального успіху»

Харківська гімназія №116


Школа саморозвитку особистості

Серія виховних заходів
«Вплив самооцінки
на ресурси навчального успіху»


заняття школи особистісного
саморозвитку,  проведені
вчителем початкових класів
Пуговкіною Світланою Олексієвною





Система занять «Школи особистісного саморозвитку» розроблена як серіал, що припиняється на найцікавішому місці, а наступного разу продовжується після короткого нагадування попереднього змісту. Всі заняття об’єднанні однією темою, передбачають позитивний виховний вплив на учнів.
Результати діяльності «Школи особистого саморозвитку» оформляти у вигляді файлової папки «Портфоліо».
Провідна мета створення «Школи особистісного саморозвитку». Виявити нові знання про себе, реалізувати ці знання в довгостроковому проекті «Мій індивідуальний стиль навчальної діяльності».
Тематика занять  «Школи особистісного саморозвитку» присвячена формуванню особистості, прищепленню вихованцям навичок самооцінки й саморегуляції.
Мета занять.
*  Налаштувавши антени на природні здібності вихованців, запалити в них бажання бути успішними.
*  Допомогти виявити найважливіші ресурси особистості, привчити керувати навчальними здібностями, спрямовуючи власну діяльність на досягнення успіхів.
*  Зробити освітній процес активним.

Серія занять 1  
I.            Психологічне налаштування вихованців на усвідомлення теми і мети виховного заходу, проведеного в межах «Школи особистісного саморозвитку».
1.     Спрямування емоційного впливу на учнів.
% Фрагмент мультфільму «Дитячі забави».
v Коментарі учнів. Діти непосиди, дзиги, вертуни й вертухи.

2.     Визначення доцільності теми і мети заняття.
*    Як непосидючість дитячу перетворити на їх же користь?
v Через саморегуляцію поведінки…
v





Шляхом реєстрації успіхів і невдач…


v Спочатку думати про наслідки вчинків, а потім діяти…

*    Молодці! На занятті навчимося давати самооцінку власним діям, поведінці, вчинкам.
*    А для чого це нам потрібно?
v Щоб успішно крокувати від задуму до реальних справ, щоб досягти успіху в навчанні і житті.
v (Варіанти учнівських відповідей: щоб успішно рости, щоб бути вихованими, гідними громадянами України…)

*    Добре. Пам’ятайте: «Всі перемоги…» (Учні продовжують: «Всі перемоги починаються з перемог над самим собою» (Л.Леонов)
*    Умови перемог, ресурси успіху допоможуть вам долати життєві негаразди, досягати успіху в навчанні й житті.

6  Тема заняття «Школи особистісного саморозвитку»:
«Вплив самооцінки на ресурси навчального успіху»
6  Мета.
Ø Здійснити перехід від «Самопізнання» до «самостворення» особистості.
Ø Навчитись управляти власною поведінкою, залишаючись наодинці, коли вчинками керує не хтось, а власна совість.
II.            Актуалізація життєвого досвіду вихованців.
1.     Перегляд мультфільму «Непосиди». Оцінка поведінки героїв мультфільму.
&  Мавпочка-мама діточок журила,
За неслухняність їх не хвалила:
Звірята перший день надворі
Не знають, як себе вести.
Їм буде віжко в школі вчитись,
І треба їм допомогти.

*    Як допоможемо мавпочкам, діти?
v Запросимо їх до школи для звіряток.
*    Лісну школу відвідують чимало звірят.

% Ситуація 1.
Їжак шукав в портфелі книжку
І витяг металеву мишку.
Він весь урок програвся з нею,
Так і злетів час за гульнею.
*    Дайте пораду їжачкові.
v В портфелі не повинно бути нічого зайвого.


% Ситуація 2.
На перерву дзвоник викликає,
З класу Заєць вилітає,
В Сови книгу вибиває
І її не піднімає.
*    Назвіть дії Зайчика послідовно і дайте їм оцінку.
v Вилітає, вибиває, не піднімає книжку. – Це негативні вчинки.
*    Оберніть їх на позитивні.
v Треба підняти книжку, вибачитись перед Совою.
*    Чому трапилась провина?
v З класу виходять, а не вилітають.

% Ситуація 3.
Ведмедик їсти взяв чимало,
І раптом булочка упала.
Її Лисичка розтоптала –
У крихтах вся підлога стала.

v Треба бути охайними звірятами.
v Їсти треба у їдальні за столом.
v Не можна бавитися з хлібом.
*    Підсумок вчителя.
І сміх, і гріх…
Як схожі й ми буваємо
На звіряток таких.
*    Учитель декламує вірш «Дуже хочуть тишини»
В класі учнів – згубиш лік,
У класі сорок чоловік!
Сорок душ – і всі вони
Дуже хочуть тишини.
І тому весь час звучить:
«Тихо! Тихше! Ну, тихіш!»,
Гриць гукає і Тиміш,
Оля Колю заклика,
Коля – Васю і Павла.
Словом, сорок чоловік
Підняли за тишу крик.
Ну й повір, що всі вони
Справді хочуть тишини!
(Є.Бандуренко)
*    Я не випадково продекламувала вам вірш «Дуже хочуть тишини». Вас вихователь групи подовженого дня назвав «пташиним базаром».
*    Чому? Як ви гадаєте?
v Наші розмови чути аж до діброви.
*    Я вам раджу дотримуватись правил етикету постійно, завжди і всюди (в класі, в групі, вдома).
% Ситуація 3.
Замела Оля підлогу
І побігла до малят
Аж на вулицю гулять.
Цукерка їла півдороги,
Папір же кидала під ноги.
Чи Олю треба рятувати?
Чи їй потрібно щось казати?
*    Яку пораду дасте Олі?
v Чисто не там, де підмітають,
а там, де сміття не кидають.
% Фрагмент мультфільму «Удав і Слоненятко»
Дружно в школі живе дітвора:
Разом навчання і разом гра.
*    Слоненятко, папуга, мавпочка й удав добре спілкуються на перерві.
Фрагмент мультфільму
«Хто який нам мультфільм покаже
І без слів про все розкаже».
v Учні переглядають перебування дітей в групі подовженого дня. Спостерігають, як вихователька мирить дітей.
6  Висновок.
До всіх сердець, як до дверей
Є ключики малі.
Їх кожен легко добере,
Якщо йому не лінь.
Ти мусиш, друже, знати їх,
Запам’ятать неважко:
Маленькі ключики твої –
«Я дякую» й «Будь ласка»!
III.            Мотивація учнівської діяльності.
Уроки чемності для хлопчиків і дівчаток.
% Ситуація 4. (За змістом вірша)
Чемний герой


Вітько третьокласник
Крокує додому
героєм таким,
Що не снилось
Нікому.
Аж раптом
Вітькові назустріч –
Першак.
Всміхнувся Вітько
І промовив: - Так-так! –
І випнувши груди,
Підходить до нього:
-         Гей, ти!
Треба старшим
Давати дорогу! –
І хлопця малого
Портфелем як лясне!
Аж всівся на землю
Малий третьокласник…
Вітько реготнув:
-         Так і треба,
Щоб знав! –
І далі по вулиці
Покрокував.
(А.Костецький)


*    Чи знав Вітько, що чинить недобре. Відчув себе героєм перед малим першокласником.
*    Продовжіть думку автора. Як би повів себе «герой»  в лапках, як би зустрівся з татом чи дідусем малюка?
v Став би виправдовуватися, обвинувачувати першокласника, буцімто той перший його зачепив.
& «Шкідливі поради»:
№1. Хтось упав, ти гучно смійся,
              Щоб товариш засмутився…
     №2. Дівчатам можна ніжку підставляти,
             Корчити пику, навіть лякати…
*    У яких випадках так ведуть себе невиховані діти?
v Коли їх ніхто не бачить, без догляду старших (батьків, вчителів)
*    А чому вони так поводяться?
v Вони вважають себе героями, а насправді вони фальшиві герої, несправжні. Назва вірша «Чемний герой» відтворює хибну думку.
*    Хибні думки породжують і хибні справи.
6  Ситуація 4. (За змістом вірша)
Бабусин вихідний


Сьогодні – неділя, бабуся ще спить,
Не буду я рано бабусю будить.
Насмажу картоплі сама на сніданок,
Сама підмету я і сіни, й ґанок,
Пиріг із повидлом спечу я сама…
А то ж вихідних у бабусі нема!
… Картопля парує, букет на столі,
А де це бабуся? Немає її.
-         - Бабусенько, де це ви? Я вас чекаю!
-         - Лушпиння з картоплі на кухні збираю!
Змиваю повидло зі стелі, зі стін,
Змітаю розсипаний цукор і кмин;
Ще зараз з воріт повишкрябую тісто
І сяду з тобою, онучечко, їсти.
(Н.Деркач)



*    Оце так вихідний! Оце так помічниця! – так і хочеться вигукнути.
*    Діти пригадають відомий вірш Г.Бойко «Умільці» і цитують його:
& Внуки в зошитах писали,
Що бабусі підказали,
Як води внести до хати
Та забули дописати:
«Допомагаємо не руками,
Не руками – язиками».
-         Оцінка дій.
v Дівчинка думала, що вона справжня господиня і здатна для бабусі влаштувати вихідний. Але вона стільки шкоди завдала, що вихідний перетворився на буденний день з прибиранням.
v Онуки, розповідаючи, які вони умільці, допомагали не руками, а язиком.
*    І дівчинка, і онуки не навчилися давати своїй поведінці справжньої самооцінки. Вони хвалились власною чемністю, а на ділі виявилось, зовсім не так.
IV.            Формування навичок самооцінки.
1.     Пропозиція вчителя послухати легенду.
Розповідають, що одного разу хвіст змії сказав голові: «Я повинен бути попереду». Змія не погодилась і поповзла головою вперед. Тоді хвіст обмотався кругом дерева і змія змушена була зупинитись. Поміркувавши, вона пропустила хвіст вперед, але через декілька метрів потрапила у вогняну яму і згоріла.
-         Щоб продовжити текст (а легенда повинна завершуватись висновком), скористаємось додатковими відомостями.
-         Вчинок індивіда складається з трьох компонентів:
1)     інтелектуальна інтерпретація вчинку;
2)     емоційне супроводження вчинку;
3)     діяльність.
*    Опинившись в певній ситуації, людина може порушити послідовність, приведену вище. Бува, що людина виконує дію, а лише після обдумує і емоційно переживає. Саме цим пояснюється здійснення непорядних вчинків навіть добре вихованими людьми.
*    Завдання. Складіть кінцівку легенди  (зробіть моральний висновок).
v Пересуватись вперед треба обережно. Хвіст – не голова, думати не може. Переоцінив він власні можливості. Невірна самооцінка призвела до катастрофи.
*    Що ж таке самооцінка?
v Це оцінка самого себе, оцінка власної поведінки.
*    Однак, оцінити себе дуже складно.
6  Ситуація 5. (За змістом вірша)
& Татова порада
Хлопчина вбіг із двору в хату, до тата голосно гука:
«А я провідав у лікарні свого найкращого дружка.
Тож правда, тату, я чутливий і маю серце золоте?»
Замисливсь тато на хвилину і так сказав йому на те:
«Коли тебе в тяжку хвилину людина виручить з біди,
Про те добро, аж поки віку, ти, синку, пам’ятай завжди.
Коли ж людині щиросердно ти зробиш сам добро колись,
Про це забудь, аж поки віку, мовчи й нікому не хвались.
& Друг познаётся в удаче…
Или же горькая зависть
Разум затмила его
И на успех твой, позарясь,
Он не простит ничего.
Он не простит…  Но иначе
Скажет об этом тебе.
Друг познаётся в удаче
Больше порой, чем в беде.
*    Як ви розумієте татову пораду?
(Варіанти відповідей учнів).
*    Американський психолог У.Джеймс вивів формулу визначення самооцінки, від якої залежить само поважання:
                         Реальні досягнення (успіх)
Самооцінка =
                              Рівень зазіхань

Успіх підвищує самооцінку, а високий рівень зазіхань знижує її. Але ще до Джеймса російський письменник Л.М.Толстой говорив, що людина нагадує дріб, чисельник якої означає те, що вона собою зображує насправді, а знаменник те, що він про себе думає (уявляє).
Чим більший знаменник, тим менший дріб.
Чим більша уява людини про себе, чим значніше вона перевищує себе, тим вона менш скромна, менш заслуговує поваги.
Перевіримо вислів письменника (перевірка здійснюється на фоні фрагмента з мультфільму).
Дріб ½, 1/3, ¼, 1/5.

Значить, щоб зберегти самооцінку (самоповажання), треба або підтримувати на високому рівні свої реальні досягнення в певній діяльності або знизити рівень зазіхань.
Досягнутий успіх мотивує серйозне відношення до навчання. Коли рівень досягнень відповідає рівню зазіхань, створюється сприятлива ситуація для прояву активності, зацікавленості, відповідального ставлення до навчання. Сприяння досягненню високих реальних результатів і відповідних їм зазіхань – найважливіший напрямок формування самооцінки, формування особистості.
Самооцінка формується шляхом порівняння себе з іншими і шляхом співставлення рівня своїх зазіхань з результатами власної діяльності.
Самооцінка може бути високою, середньою й низькою.
Самооцінка може бути стійкою (постійною) й неусталеною, адекватною й неадекватною, завищеною чи заниженою.
& Словникова робота.
Адекватний.
*    Яка з них самооцінка корисна? На що орієнтуватись? Складно відповісти на ці питання. Бо самооцінка залежить від успіху і невдач, від оточуючих людей…
*    Якщо самооцінка залишається незмінною, людина (дитина) не росте, не розвивається. Якщо учень досягає успіху, то і завищена самооцінка корисна. Вона, як Мюнхаузен, який витяг себе за волосся з трясини, пророкує грядущі зміни.
% Поради щодо підвищення власної самооцінки.
1)     Старанно шукайте позитивне в усьому, що ви робите. (Приклади наводять учні).
2)     Самооцінка – це постійний процес вибору. Ми обираємо, що краще: сказати правду чи збрехати, промовчати чи виступити проти неправди; злякатися чи проявити мужність, перемогти.
Ø Гра на вибір поведінки «Так чи ні».
3)     Для підвищення самооцінки слід обирати й відстоювати
-         чесність і справедливість;
-         активно боротись проти грубості; …, …., …. (нечесності, несправедливості, лакейства, підлабузництва).
4)     Постійно згадуйте свої удачі, успіхи, перемоги, навчальні досягнення.
Ø Вправа «Спогади»
Заплющити очі, пригадати приємні моменти життя. Нехай вони надихають вас на успіх, вдачу, перемогу, досягнення в навчанні й особистому житті.
(Спогади учнів, коментування ситуацій).
5)     Прагніть стати кращими. За успіхи у розв’язанні складних завдань пишайтеся собою; аналізуйте невдачі й виправляйте ситуацію.
Ø Вправа «Рефлексія»
Визначення власного рейтингу, створення портрету особистості, оформлення порт фоліо.
6)     На самооцінку вагомий вплив здійснює любов до себе, самоповажання примушує діяти. Будьте ініціаторами колективних добрих справ. Займайте активну життєву позицію.
Звіт про колективні творчі справи класу й участь в них однокласників.
7)     Контролюйте події власного життя. Віра людини в здатність впливати на хід подій особистого життя в психології має назву локус контролю.
Він поділяє людей на інтерналів, які беруть на себе відповідальність за все, що трапляється в їх житті, і екстерналів, які покладають відповідальність за все, що з ними відбувається, на інших; звинувачують обставини, знаходять зовнішні причини, які від них самих зовсім не залежать.
Порада дотримуватись позиції інтерналів, людей активних, впевнених в собі. Така позиція підвищує самооцінку.
% Ситуація 6. (За змістом вірша)
& Некультурні хазяї


Із гостини по сніжку
Хлопчики вертались.
А товариш запитав:
-         Як вам гостювалось?
-         Та нічого, все як слід…
Тільки бачиш, друже,
В тому домі хазяї
Некультурні дуже.
Некультурні хазяї,
Просто нехороші, -
У прихожій не зняли
З нас вони калоші!
Навіть з наших кожухів
Снігу не струсили…
То ми так, як увійшли,
І до столу сіли…
(Г.Бойко)


% Висновок. Ліричний герой – екстернал.
% Ситуація 7. (За змістом вірша)
& «Посварились – помирились»


Ми розбили склянку з чаєм.
-         Ти розбив! – Ні! Ти розбила!
-         Ти штовхнув! – А ти впустила!
-         Ти тюхтій. – А ти незграба!
Вже школярка, наче хмарка, -
 Очі повні сліз.
Школярка дмухає на пальчик свій.
-         Обпекла? – А ти радій!
Та школярик помутнів:
-         Я … ти вибач, не хотів.
-         Я штовхнув. – А я впустила.
-         Я розбив. – Це я розбила.
(О.Сенатович)


Висновок.
Ліричні герої пересердились і перетворились з екстерналів на інтерналів. Дуже добре, що діти помирились.
8)     Щиро радуйтесь, коли досягаєте успіху. Звичайно, ні в якому разі не за рахунок інших. Досягнення високих результатів завдяки працьовитості й наполегливості вселяє віру у власну цінність. Вашу віру підтримують і інші; однокласники, батьки, вчителі теж повірять у вашу працездатність.
9)     Навчіться негативні звички обертати на позитивну поведінку: упертість на наполегливість, принциповість; нерішучість на вдумливість; дратівливість на емоційність; кривляння на артистичність.
Негативні якості, трансформовані вами в позитивні, перетворять вас на інших, виправлять становище, додадуть вам достоїнств, що позитивно вплине на самооцінку.
% Ситуація 8. (За змістом вірша)
Галя-Невстигаля


- Галю, вставай, умивайся
Та швидше до столу!
-         Галю, мерщій убирайся,
Бо спізнишся в школу!
Галю вилежує, ніжиться і позіхає,
Довго з портфелем вовтузиться
І – не встигає.
В школі дзвінок продзвенів
І давно почалися уроки.
А коридором – чиї то? –
Лунають поспішливі кроки.
Клас уже знає:
Це знову спізнилася Галя.
Ні, недаремно прозвали
Її невстигаля.
(О.Орач)


*    Чи можна Галі допомогти? Якщо так, то як саме?
(Поради Галі дотримуватись режиму дня, ввечері складати в портфель необхідні речі, контролювати власні дії, користуватись годинником).
10)Відмовляйтесь від дріб’язкової опіки з боку старших чи товаришів. Виховуйте в собі «самість»: самостійність і т.д.
& Робота зі сторінкою словника, де дано багато слів з частиною слова «само». Наведення дітьми прикладів з власного досвіду, з власного життя.
% Тестування вихованців.
Варіант 1.
Конструювання переліку особистісних якостей. Ранжировка якостей особистості за їх значенням («еталонний» рядок співставити з «суб’єктивним»). Визначення коефіцієнту рангової кореляції (здійснює вчитель за спеціальною формулою).
Варіант 2.
  Самооцінка
Інструкція.
1.     Вибрати із запропонованого списку і записати стовпчиком 10-20 якостей, які характеризують ваш ідеал (це може бути конкретна людина або скупчений образ)


Охайність
гордість
заздрість
вишукуваність
мрійництво
ніжність
привабливість
поетичність
невитриманість
нерішучість
педантичність
безсоромність
підозрілість
боягузтво
привітність
недовірливість
витриманість
байдужість
недбалість
грубість
упертість
нервозність
рішучість
захопленість
злопам’ятність
відвертість
холоднокровність
щирість
образливість
примхливість
моторність
ентузіазм
рішучість
розсудливість
вдумливість
дбайливість
легковір’я
мстивість
сприйнятливість
життєрадісність
соромливість
повільність
наполегливість
невимушеність
чутливість
сором’язливість
поступливість


2.     У другий стовпчик записати слова, що означають риси, якими ідеал володіти ні в якому разі не повинен.
3.     А тепер з обох стовпців виберіть ті риси, якими, як вам здається, володієте ви самі.
% Обробка результатів
Число позитивних рис, які ви собі приписуєте, поділіть на число слів, розташованих вами в першому стовпчику. Якщо результат близько одиниці, ви себе перебільшуєте. Результат, близький до нуля, свідчить про недооцінку й підвищену самокритичність. Показник 0,5 – нормальна, адекватна самооцінка.
Кількість негативних рис, які ви собі приписуєте, поділіть на число слів другого стовпчика. Якщо результат наближається до нуля, можна говорити про вашу недостатню критичність до себе. Одиниця свідчить про недооцінку себе, підвищену самокритичність. Результат 0,5 характеризує адекватну самооцінку.
При аналізі підсумків перевірки слід враховувати, що досить часто деякі завищені самооцінки (0,5-0,7) – позитивне явище, яке стимулює людину до саморозвитку, подальшого самовдосконалення.
1.     Самооцінка 0,5
Ви оцінюєте себе досить адекватно, в міру критично. Спостерігається позитивне відношення до себе як до особистості, поважання до себе і інших. Успіхи, яких ви досягаєте в житті, стимулюють вас до подальших досягнень. Однак тривалі невдачі можуть викликати коливання вашої впевненості в собі.
2.     Самооцінка 0,6 - 0,7 за позитивними, 0,3 – 0,4 за негативними якостями.
Самооцінка завищена, але в міру. Ви знаєте власну ціну, вірите у власні можливості, критика оточуючих не має для вас абсолютного, вирішального значення. Це допомагає вам протистояти тривали труднощам, зберігати душевний комфорт і добре самопочуття. Ви можете багато чого досягти в житті, у вас є для цього внутрішні стимули.
3.     Самооцінка 0,8 – 1 за позитивними; 0 – 0,2 за негативними якостями.
Перебільшена самооцінка. Ви схильні братися за роботу, яка перевищує ваші реальні можливості. У випадку невдачі це може призвести до розчарування й спробі перекласти відповідальність за неї на обставини чи інших людей. За цим неминуче йдуть конфлікти й страждання через уражене самолюбство. Намагайтесь частіше займатися самоаналізом, уважно слід ставитися до того, як вас сприймають інші. Поміркуйте, можливо, деякі ваші достоїнства не такі вже великі. Сприймайте це реалістично. Уміння розібратися в собі лише зміцнює вас як особистість, здатну багато чого досягти в житті.
4.     Самооцінка 0 – 0,4 за позитивними, 0,6 – 1 за негативними якостями.
Ви недооцінюєте себе і власні можливості. Схильні до підвищеної самокритичності. Часто боїтесь відкритись, показати своє справжнє обличчя. Та саме з цієї причини ви можете не отримати від інших того, чого бажаєте, - визнання себе як особистості, глибини й близькості спілкування, виходить, і позитивних емоцій. Придивіться до себе уважніше, у вас багато достоїнств, не бійтеся показати їх оточуючим вас людям. Якщо у вас є сумніви – спитайте у  ваших  друзів і близьких. Вони знають вас краще інших, їх погляд – найкраща підтримка для вас. Крім того, ви завжди можете перевірити себе за допомогою психологічного тестування – воно допоможе вам побачити те, що, можливо, ви в собі не помічаєте.



V.            Підсумковий етап
1.     Загальні враження та пропозиції.
За допомогою отриманих відомостей навчимося виявляти власні якості і давати самооцінку:
§  здібностям, можливостям;
§  моральним і вольовим якостям;
§  власним вчинкам.
Адекватна самооцінка сприятиме вашому
§  розвитку,
§  дорослішанню,
§  знаходженню справжньої свободи діяльності й творчості.

Довідка.
Адекватний означає справжній, відповідний, співпадаючий.
Правда й істина – адекватні поняття.

2.     Результати перевірки вихованців за тестом «Самооцінка».
3.     Поради В.О.Сухомлинського щодо самовиховання.
v Умій відчувати поряд із собою людину, умій розуміти її думу, бачити в її очах складний духовний світ, радість, горе, біду, нещастя.
v Умій бути вдячним за добро. Почув похвалу – дякуй і радій, що ти рухаєшся в напрямку людської досконалості. Почув докір – дякуй за те, що тебе вчать жити по-людські.
v Умій правильно бачити навколо себе щедрість, скнарість, справжнє багатство душі і потворну убогість і наготу.
v Умій жаліти й шкодувати, берегти й оберігати, умій бачити ту безмежну людську цінність, де від золотої купи залишилось кілька зерняток, від яскравого гарячого багаття – кілька жаринок, від багатого плодозбору – кілька яблук.
v Умій співпереживати і співчувати! Умій бути скромним, оберігати себе й інших від зухвальства, несправедливості, надокучливості.

*    Керуйтесь у власній поведінці. Вона вам завжди підкаже, як діяти по справедливості.

Загальний підсумок
Хай кожна людина, яка приходить
У цей світ, матиме два крила
Не задля того, аби літати,
А щоб впевнено крокувати по землі.

















Серія занять II
I.            Психологічне налаштування вихованців на саморозвиток особистості.
*    У мене в долоні лежить сюрприз. Відгадайте, що це. Отже, слухайте.
§  Це є в кожного.
§  Це те, без чого вихована людина обійтись не може.
§  Це нічого не коштує, але дає нам так багато.
§  Вона збагачує тих, кому ми її даруємо, не збіднюючи нас.
§  Вона відбирає у нас лише одну мить, але залишається у памяті назавжди.
§  Вона приносить щастя в дім, породжує людську дружбу, її не можна купити, або взяти у борг чи вкрасти.
*    Про що йдеться?
% Мелодія пісні «Від посмішки веселим буде день…» прискорює думки дітей.
*    Дійсно, діти, це усмішка. Душа мерзне і кам’яніє без неї. Посміхайтесь, це приносить щастя в дім, породжує людську дружбу. Я дарую вам, діти, посмішку. (Вчитель розкриває долоню…) Яскраве привітне сонечко посилає свої промінці… Усмішка – це не просто дрібничка, це крила нашої душі, це крила успіху, це крила щастя.
*    Сонце смішки серед хмар дає веселці сяйво, а серцю людини – натхнення, відчуття щасливої долі, особливої мудрості, сяйво внутрішнього світу.
*    Посміхайтесь найдобрішою усмішкою і вона перетворить ваше життя і життя оточуючих на казку.
II.            Усвідомлення теми і мети виховного заходу.
1.     Вступне слово вчителя. Декламування вірша «Як зробити день веселим»
Усміхнися всім навколо:
Небу, сонцю, квітам, людям
І тоді обовязково
День тобі –
Веселим буде!
(А.Костецький)
2.     Гра «Подарунки натхнення»
Чарівний кошик містить різноманітні усмішки. Треба виконати сортування:
відокремити усмішки натхнення, успіху й усмішки, яким притаманні негативні якості.
-         Учні в процесі гри виконують рухи, які нагадують хвилі, то злітають до гори, то поринають в морській безодні.
-         Усмішки єднання – посмішки єхидні; допомоги – зрадництва,  творення – глузливі, відданості – лукавства, радісні – іронічні, добрі – підлі.
*    Поховаємо неприємні посмішки в морській безодні. Візьмемо з собою лише ті, що віддзеркалюють радість, вдачу, успіх.
*    Полумя усмішки всемогутнє, в ньому найвища енергія Сонця.
% Викликає усмішку – успіх.
*    На занятті «Школи особистісного саморозвитку» відкриваємо таємницю, як досягти успіху. Навчимося досягти навчальних успіхів.
III.            Актуалізація життєвого досвіду вихованців.
1.     Декламування вірша «Таємниця»
& Таємниця


Що зробити, щоб удвічі
Видавався труд смачнішим?
Що зробити, щоб удвічі
Кожен день для вас побільшав?
Щоб хотілось рахувати,
Складні правила вивчати,
І писати, і читати,
Про завдання памятати
І батьків не хвилювати.
Щоб і радості, і щастя
Вам було – аж ніде діти?
Таємниці тим немає,
Хто успіху досягає.






2.     Перевірка рівня сформованості у вихованців потреб в досягненні (тест).
Своєрідним «мотором» досягнень є натхнення і успіх.
Потреба в досягненнях
Бланк відповідей
Питання
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
Так






















Ні























Ø У відповідну графу бланка відповідей проставити позначки «плюс» (так), «мінус» (ні).
1)     На мою думку успіх в житті скоріш залежить від випадку, ніж від сподівань чи розрахунків.
2)     Якщо я позбавлюсь улюбленої справи, життя для мене втратить сенс.
3)     Для мене в будь-якій справі важніше її виконання, ніж кінцевий результат.
4)     Вважаю, що люди більш страждають від невдач на роботі, ніж від негараздів з родичами.
5)     На мою думку більшість людей живуть далекими мріями, а не близькою метою.
6)     В житті у мене більш успіхів, ніж невдач…
7)     Емоційні люди мені подобаються більш, ніж практичні, діяльнісні.
8)     Навіть у звичайній праці я прагну удосконалити деякі її елементи.
9)     Поглинаючись думками в успіх, я можу забути про заходи безпеки.
10)Мої батьки вважали мене лінивою дитиною.
11)На мою думку в моїх невдачах винні скоріш обставини, ніж я сам.
12)Мої батьки дуже суворо контролювали мене.
13)Терпіння в мене більш, ніж здібностей.
14)Лінощі, а не сумніви в успіху змушують мене часто відмовлятись від своїх намірів.
15)Гадаю, що я впевнений в собі чоловік.
16)Заради успіху я можу піти на ризик, навіть якщо шанси не на мою користь.
17)Я нестаранна людина.
18)Коли все йде добре, моя енергія підсилюється.
19)Якби я був журналістом, то писав би, скоріш, про винахідництво, ніж про подорожі.
20)Мої рідні часто не поділяють моїх планів.
21)Рівень моїх вимог до життя значно нижчий, ніж у моїх товаришів.
22)Мені здається, що наполегливість в мене більш, ніж здібностей.
Обробка результатів
За відповіді «так» (плюс) на питання № 2, 6, 7, 8, 14, 16, 18, 19, 21, 22 і за відповіді «ні» (мінус) на питання № 1, 3, 4, 5, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 17, 20 поставити один бал.
Показником рівня потреб в досягненнях ПД є загальна сума балів, що лежить в межах від 2 до 22.
1.     ПД < 10
Ви обираєте легку мету, задоволені своїм становищем, не схильні захоплюватись працею. Ви досить байдужі до результатів власної праці, не завжди сумлінно виконуєте доручення. Виконуючи роботу, не замислюєтесь над її покращенням.
2.     ПД = 10 – 12
Люди вашого типу обирають чіткі, але не дуже складні цілі. Головний принцип «краще синиця в руках, ніж журавель в небі». Інтереси таких людей звязані, як правило, з практичними справами, частіш вони задоволені своїм становищем. Захоплення роботою не спостерігаються. При виконанні певних завдань не виявляється прагнення виконати справу краще, ніж раніше. Такі люди спокійно переносять невдачі в роботі, цілком задоволені успіхом.
3.     ПД = 13 – 14
У вас досить критичне відношення до себе, до власних можливостей. Тому й мету ви обираєте складну, але напевно досяжну. Не все, що виконано вами, вас задовольняє. При виконанні будь якої роботи ви прагнете досягти успіху, особливо в тих справах, де можливо суперництво. Від допомоги ви не будете відмовлятись.
4.     ПД = 15 – 16
Ви досить високо оцінюєте власні можливості, тому обираєте для себе складні цілі, виявляєте наполегливість у їх досягненні. Частіш за все вас не задовольняють отримані досягнення, ви прагнете виконати справу краще, ніж раніше. Ви здатні захоплюватись роботою, прагнете досягнення успіху. У звичайних справах вам подобається займатись винахідництвом, пошуком нових прийомів роботи, вносити в неї різноманітність. Вас не задовольняє легкий успіх.
5.     ПД > 17
У вас достатньо сильний характер. Ви виявляєте наполегливість у досягненні своєї мети, дуже часто незадоволені вже досягнутим. Постійно спостерігається прагнення виконати справу краще, ніж раніше. Ви схильні захоплюватись працею, прагнете в будь якому випадку пережити задоволення успіху. До любої роботи виявляєте творчий підхід, винахідництво. Успіх товаришів вас не засмучує, ви радієте їх успіху разом з ними. Не бажаєте виконувати легкі завдання і не задовольняєтесь легким успіхом.

3.     Інтелектуальна розминка.
Виконання вправ, що підказують від чого залежить успіх.
*    Для досягнення успіху потрібні міцні знання, уміння користуватись ними.
% Вправи «Факт – думка – висновок»
§  Микола не дав списати диктант (?)
§  Він вчинив погано (?)
§  Треба за це йому помститись (?)
§  Мені не дістався в їдальні десерт (?)
§  Мене навмисно обділили, позбавили солодощів (?)
§  Треба наступного разу зїсти два тістечка (?)
§  Подружка обіцяла запросити на виставу і не зателефонувала(?)
§  Вона нечесно обійшлася зі мною (?)
§  З нею не слід дружити (?)
*    Думки не руйнівні. Людина обмірковує власні погляди, гадає, що є причиною того чи іншого вчинку.
*    Руйнувальні невірні висновки.
-         Як змінити думки, щоб не виникло конфліктів?
% Завдання. Закінчити речення (банальну, але мудру фразу):
-         Не поспішай з висновками (можливо, твоя думка не відповідає дійсності, не є істинною, помилкова).
-         Не поспішай з висновками. Спочатку… (переконайся, що твоя думка з цього приводу вірна, що ти не помиляєшся).
% Інтелектуальна розминка. Вправа № 2.
-         Керуватись у виборі поведінки треба ґрунтовними аргументами.
% Вправа «тезис – аргумент – доведення».
Розпізнати, що є теза, а що аргументи і докажи.
1.     У всіх морях та океанах вода має гірко-солоний смак (?)
Пити таку воду неможливо (?)
Морякам в рейс потрібно брати з собою питну (прісну) воду (?)
2.     Людина, яка любить і вміє читати – щаслива людина (?)     Тезис
Вона оточена багатьма розумними й добрими друзями (?)   Аргумент
Ці друзі – книжки (?)                                                                  Висновок-
                                                                                                                доведення   

І так, успіх залежить від натхнення, від уміння користуватись ними, від здатності правильно мислити.
IV.            Знайомство вихованців зі структурою навчального успіху.
1.     Продовження теми успіху.
Перед очима учнів проектується схема основних складових навчальних досягнень, навчального успіху.
         Свою розповідь вчитель супроводжує медіа презентацію.
Наприкінці розповіді схема має такий вигляд:

*    Як вибудувати сходинки бажань і цілей?
Продуктивність навчання забезпечує емоційно-вольова сфера (сектор «хочу»)
Усякий внесок педагога
при умові відповідного відгуку учнів
пророкує успіх навчальних досягнень:

За цих умов мета педагогічної діяльності

Отже,  мета – це передумова успіху. Вона дозволяє уявити, за яких умов і на якому рівні можливо досягнення успіху.
На світі є три речі:
§  бажання (хочу);
§  знання (знаю);
§  праця (уміння і здатність працювати – умію і можу).
Бажання прокладає дорогу знанням, копітка праця дозволяє оволодіти уміннями й навичками, розвити природні задатки, облагородити краще, нейтралізувати небажане.
На перетині координат в центрі схеми міститься власне «Я». Учень власноруч своїми думками, почуттями і діями створює світ, в якому живе. Від особистісного «Я» в різні сторони розповсюджуються усі сфери життя, які й забезпечують навчальні досягнення, успіх, який залежить від спільної праці вчителя (наставника) й учня.
Нижня частина схеми, що поділена навпіл горизонтальною віссю забезпечує якість освіти («умію» й «можу»).
-         Ти можеш бути відмінником, треба тільки … ЗАХОТІТИ!
В кожному з секторів нашої схеми є багато факторів, які визначають навчальний успіх.
Мені забажалось «запустити» цю схему, перетворити її в динамічну модель, щоб показати вам, як від розвитку умінь і навичок, від тривання уваги зростають ваші можливості.
-         Памятаєте, як ви мріяли …
Хочу я створить машину
Для шановних наших мам,
Щоб вона і прала, й мила,
Підмітала, борщ варила,
Рано вранці нас будила
І до школи щоб водила,
Щоб жаліла наших мам
І уроки вчила нам.
Машина – механізм, який діє несвідомо, механічно, як його запрограмували.
І калькулятор, і комп’ютер, і мобільник можуть бути нам і друзями, і суперниками в іграх, але вони механізми, хоч створені за зразком живих створінь.
Порівняємо слова
                                           Механізм       і       організм
Організм людини – це живе створіння з узгоджено діючими органами, які забезпечують сукупність фізичних і духовних якостей.
Інсценування вірша Киплинга з казки «Слоненятко» в перекладі С.Я.Маршака.


Есть у меня шестёрка слуг
Проворных, удалых,
И всё, что вижу я вокруг, -
Всё знаю я о них.
Они по знаку моему
Являются ко мне.
Зовут их: КАК и ПОЧЕМУ,
КТО, ЧТО, КОГДА и ГДЕ.
Я по морям и по лесам
Гоняю верных слуг.
Потом работаю я сам,
А им даю досуг.
Я по утрам, когда встаю,
Всегда берусь за труд,
А им свободу я даю –
Пускай едят и пьют.
Но у меня есть милый друг,
Особа юных лет.
Ей служат сотни тысяч слуг –
И всем покоя нет.
Она гоняет, как собак,
В ненастье, дождь и тьму
Пять тысяч ГДЕ, семь тысяч КАК,
Сто тысяч ПОЧЕМУ!



*    До речі, а що це за слуги, про яких йде мова? Чому їх так багато у юної особи? Як у тебе ідуть справи з ними?
*    Вірно, це органи чуття (зір, слух, смак, нюх, дотик)
Шістьох я служок мав,
Усе від них про світ я знав;
І ось як я їх всіх зову:
Хто?
Що?
Як?
Де?
Коли?
      Чому?
*    Допоміжний орган чуття (шостий), притаманний організму – інтуїція.
Від цих слуг залежить і ваш навчальний успіх, треба лише примусити їх працювати.
*    Перевіримо, у кого ці слуги працюють краще.
% Вправа. Оцінка події, явища чи опису?
1.     Суха й тепла погода значно краще,
ніж волога й холодна.
Вислів –
оцінка
2.     Із ялинки можна зробити палку, але
з палки не зробиш ялинку.
Вислів –
опис
3.     Погано, коли людина присягається, і тут
же порушує свою клятву.
Вислів –
оцінка
4.     Фенхель значно краще росте на ділянках
з порівняно вологим і трішки кислим ґрунтом.
Вислів –
опис

*    Приведіть власні приклади.
§  Добре, що за весною наступає літо.
§  Добре, коли сонячна погода.
§  Вам личить цей капелюшок.
*    Наведені приклади мають значення оцінки.
% Аналіз висловів
-         Повернусь вчасно, обовязково!
-         Це обіцянка.
-         Моя собака їсть все підряд, діти її особливі улюбленці.
-         Ми йшли удвох: він в пальто, а я в школу.
Висновок.
Останні вислови не випадково викликали у вас посмішку. Вони помилкові. Їх автори не товаришують зі слугами, про яких ми говорили. Вони не вміють використовувати власні ресурси на користь навчанню.
% Вправа.
Начитанность, глубокие и широкие познания – это…
а) интеллигентность,    б) опытность,
в) эрудиция,        г) талант,    д) самомнение.
*    Пояснемо значення словосполучень навчальні результати і навчальні можливості.
Результати – це показники дії (в даному випадку – навчання).
Наприклад, результати успішності вчителя виставляють в учнівських щоденниках і класних журналах (оцінками в балах):
12 – 10 високий рівень успішності;
9 – 7 достатній рівень;
6 – 4 середній рівень;
3 – 1 низький.
Результати успішності можна показати (виразити) графічно у вигляді діаграм (стовпчастих чи кругових), за допомогою креслення… Якщо скористатись нашою схемою, то можна зобразити не лише знання, а й уміння, мотиви і старанність, творчі досягнення, урахувавши перемоги в конкурсах чи олімпіадах. На векторах з центру схеми за діленнями зробимо відповідні позначки.

Довжина вектора, проведеного  з центра схеми вказує на рівень розвитку того чи іншого фактора (рівня читацьких компетентностей, рівня успішності з мови чи математики), а площа, утворена за самооцінкою усіх факторів, які підлягали розгляду, свідчить про рівень загальної навченості. Це своєрідний «портрет» «Я»-реального особистості. Чим краще розвинені навички, чим більше проявлено бажання й волі, чим міцніші знання – тим більша площа фігури.
Ви переходите з класу в клас, дорослішаєте, відбувається розвиток ваших здібностей. Підвищується вимоги до розвитку умінь і навичок, покращуються ваші успіхи. Власний розвиток можна спрогнозувати, спроектувати, запрограмувати… Отримавши табель успішності за перший семестр, ви вирішуєте удосконалити свої знання з певних предметів, прийняти участь в предметній олімпіаді, виявити волю й наполегливість у досягненні більш кращих результатів. Тобто ви плануєте «Я-майбутнє», «Я-динамічне». Його можна накреслити пунктирною лінією.

Порадившись з батьками, вчителем ви запевнили себе в тому, що здатні досягти кращих показників. Вас підтримав вчитель, батьки висловили віру у вашу працездатність. Площа на схемі, виконана пунктирною лінією, відтворює ваші навчальні можливості. Це те, до чого ви повинні прагнути у власному саморозвитку й самовдосконаленню. Але потрібно задіяти немало зусиль, щоб досягти «Я-майбутнього».
На кожному уроці будемо підводити підсумки ваших досягнень, щоденно фіксувати перемоги й успіхи на костюмі веселого чоловічка.
-         Як би ви його назвали?
-         Регістр.
-         Нехай йому доведеться реєструвати лише ваші успіхи!
Щотижня ми будемо з вами повідомляти батьків про індивідуальні досягнення, підводити підсумки на екрані досягнень і ваших щоденниках. Наприкінці семестру ви отримаєте тепер не табель успішності, а свідоцтво, де буде облік успішності не лише з базових дисциплін, а елективних курсів, індивідуальні творчі досягнення й рівень розвитку особистісних якостей. Свідоцтва будете зберігати в щоденниках власних досягнень, в файлових папках «Портфоліо». Ваші успіхи й досягнення – це своєрідний портрет особистості.
V.            Практичні вправи на визначення особистісних якостей вихованців.
*    Суть навчання – перетворення особистості школяра шляхом присвоєння знань, умінь і навичок, засобів мислення і діяльності (використано влучне визначення Ш.О.Амонашвілі).
*    Ви вже маєте памятки «Як досягнути мети», визначені критерії успіху й невдач. Ви маєте відомості про особистісні якості (психолог вам допомогла провести самодіагностику, на заняттях «Пізнай сам себе» ви склали карти інтересів). Наступне заняття передбачає тренінгові вправи з самооцінки власних досягнень і визначення рівня мотивації.
% Анкета № 1 «Орієнтація»
Умовні позначки:
0 – ні, 1- мабуть так, 2 – вірно, 3 – дійсно вірно.
Я хочу
Мені подобається, мене приваблює, я віддаю перевагу.
1.
Обслуговувати людей
0 1 2 3

2.
Керувати машинами
0 1 2 3

3.
Креслити, складати схеми…
0 1 2 3

4.
Створювати твори мистецтва (фотографувати,
малювати, виступати, вязати, вишивати)
0 1 2 3

5.
Доглядати за тваринами й вирощувати овочі та фрукти.
0 1 2 3

Я можу
Умію, володію навичками, здатен виконувати
1.
Розумітися з людьми
0 1 2 3

2.
Працювати з інструментами, користуватися приборами
0 1 2 3

3.
Добре рахувати, кодувати інформацію
0 1 2 3

4.
Створювати красиві речі
0 1 2 3

5.
Розводити рослини й домашніх тварин
0 1 2 3


Результати анкетування за типами професій, яким віддали перевагу:
1 – «людина – людина», 2 – «людина – техніка», 3 – «людина – знакова система», 4 – «людина – художній образ», 5 – «людина – природа».
Цифри від 0 до 3 означають ступінь активності (лівий бік) та впевненості у власних силах (правосторонній стовпчик).
Мотиваційний рівень школяра
% Анкета № 2 «Мотивація»
Інструкція. Прочитати незакінчене речення і варіанти відповідей до нього. Вибрані відповіді підкреслити (по 3 до кожного речення).
1.     Я стараюсь навчатись краще, щоб …
а) отримати гарні оцінки;
б) наш клас був кращим;
в) принести користь людям;
г) заробляти більше грошей в дорослому віці;
д) мене поважали й хвалили;
е) мене любила й хвалила вчителька;
ж) мене хвалили батьки;
з) купували мені кращі речі;
к) я більше знав і умів.
2.     Я не можу навчатися краще, так як …
а) у мене є більш цікаві справи;
б) можна навчатись не дуже гарно, а заробляти потім добре;
в) мені заважають вдома;
г) в школі мене часто лають;
д) я просто не бажаю вчитись;
е) не можу примусити себе робити щось;
ж) мені не дається навчання, важко засвоювати навчальний матеріал;
з) я не встигаю працювати разом з усіма.
3.     Якщо я отримую хорошу оцінку, мені більш за все подобається, що …
а) я добре знаю навчальний матеріал;
б) мої товариші будуть задоволені мною;
в) мене будуть вважати хорошим учнем;
г) мама буде задоволена;
д) вчителька буде радіти за мене;
е) мені куплять красиву річ;
ж) мене не будуть карати;
з) я не буду підводити свій клас, тягнути їх вниз.
4.     Якщо я отримую погану оцінку, мене більш за все турбує те, що …
а) я погано знаю навчальний матеріал;
б) мене будуть вважати поганим учнем;
в) мої товариші будуть сміятися з мене;
г) мама буде сумна й хвилюватиметься через мене;
д) вчителька не буде задоволена мною;
е) я увесь клас підведу;
ж) мене покарають вдома;
з) мені не куплять красиві речі.
Дякуємо за відповіді!
Обробка результатів.
Учні обирали по 3 відповіді, щоб отримати обєктивні результати й виключити випадковість вибору.
Кожен варіант має певну кількість балів, залежно від того, який мотив він відтворює (див. табл.)
Зовнішній мотив – 0 балів.
Ігровий мотив – 1 бал.
Отримання оцінки – 2 бали.
Позиційний мотив – 3 бали.
Соціальний мотив – 4 бали.
Навчальний мотив – 5 балів.
Таблиця 1.

Варіанти
відповідей
Кількість балів за номерами речень
I
II
III
IV
а)
2
3
5
5
б)
3
3
3
2
в)
4
0
3
3
г)
4
4
3
3
д)
3
1
3
3
е)
3
3
0
3
ж)
3
5
0
4
з)
0
3
4
0
к)
5
-
-
-
Підсумковий рівень мотивації навчання
Таблиця 2
Рівні мотивації
Сума балів підсумкового рівня мотивації
I   (найвищий)
II  (високий)
III (достатній)
IV (знижений)
V  (низький)
41 – 48
33 – 40
25 – 32
15 – 24
5 – 14   
 Виявлення провідних мотивів навчання.
Варіанти
відповідей
Обрані мотиви за номерами речень
I
II
III
IV
а)
О
П
Н
Н
б)
П
П
П
О
в)
С
З
П
П
г)
С
С
П
П
д)
П
І
П
П
е)
П
П
З
П
ж)
П
Н
З
С
з)
З
П
С
З
к)
Н
-
-
-
Умовні позначки мотивів:
Н – навчальний; С – соціальний; П – позиційний; О – оціночний; І – ігровий; З – зовнішній мотиви.
Висновок про ефективність освітнього процесу й досягнення успіху свідчить вибір, де переважають пізнавальні й соціальні мотиви (Н,О,С).
Оцінка ЕОП (ефективності освітнього процесу) на даному етапі тестування виявляється за наступними груповими показниками:
-         кількість учнів з високим і дуже високим рівнем розвитку навчальної мотивації у відсотках від загального числа обстежених;
-         кількість учнів з середнім (достатнім) рівнем розвитку навчальної мотивації у відсотках від загального числа обстежених;
-         кількість учнів зі зниженим і низьким рівнем розвитку навчальної мотивації у відсотках від загального числа обстежених.
Паралельна класна дошка (так названо екран телевізора, на якому проектується життя дітей через підключений ноутбук) демонструє результати вивчення мотивів навчання.

Діти розуміють, у кого високий рівень, а кому ще потрібно працювати над самовдосконаленням особистості. Учні отримують фішки для наклеювання на костюм веселого чоловічка – Регістра.

Підсумки за серією занять «Школи особистісного саморозвитку»
Ø Успіх в навчанні – це першочергова умова становлення особистості.
Ø Успіх – це внутрішній комфорт, радісний настрій, коли справи ладяться, удаються.
Ø Успіх – додає віри у власні можливості. Невдачі позбавляють бажання вчитися.
*    Як ви відчуваєте силу успіху?
v Нам радісно. Хочеться підстрибнути й полетіти.
v Так легко на душі. Хочеться співати.
v Мама помічає, що очі «сміються».
*    Боротьба за успіх в навчанні – означає уміти навчатись, уміти досягати перемог, уміти бути успішними в навчанні і житті.

Хто хоч раз переміг, відчув успіх,
уже ніколи не залишиться тим, хто він є.
                                                      (Т.Манн)

Тепер на кожному уроці ми будемо подорожувати по схемі досягнення навчального успіху, будемо відкривати власні можливості, нові ресурси, які забезпечать нам успіх в навчанні і житті.