Педагогічні
читання
Втілення ідей
випереджаючої
освіти для сталого
розвитку
м.Луганськ
2013-2014 навчальний рік
|
(Втілення ідей
випереджаючої освіти для сталого розвитку)
Мета:
·
Теоретично обґрунтувати перехід до випереджаючої освіти для сталого
розвитку.
·
Окреслити шляхи удосконалення й досягнення якості освіти для сталого
розвитку.
·
Довести механізми впровадження продуктивної діяльності на засадах педагогіки
натхнення до дії.
Основні завдання:
§ Зміна світогляду вихователів і
вихованців згідно з концепцією сталого розвитку.
§ Регуляція відносин колективу
однодумців на пріоритеті моральних цінностей.
§ Здійснення власного внеску в
створення цивілізованої системи Природа-Суспільство-Людина
§ Зміцнення способу життя
суспільства сталого розвитку, спрямованого на перспективу (прагнення зберегти
світ для себе і майбутніх поколінь).
Мета
переходу до випереджаючої освіти і визначені завдання обумовлені рішенням
про зміну курсу розвитку світового співтовариства у напрямку його сталості.
(2002р. Всесвітній саміт ООН зі сталого розвитку у Йоганензбурзі).
Отримавши в межах методичної ради
школи доручення з падання коучигових послуг, ретельно вивчила
теоретичне обґрунтування ідей втілення випереджаючої освіти для сталого
розвитку, підготувала відповідні консультативні матеріали.
Опрацювання провідної
науково-методичної проблеми призвело до створення Моделі удосконалення й досягнення
якості освіти сталого розвитку, а накопичений досвід відкрив
перспективу перетворення школи на осередок культури і цивілізації: центр
гармонійного розвитку вихованців на засадах сталості.
Сталий розвиток (англ. Sustainable development) – загальна концепція стосовно
необхідності встановлення балансу між задоволенням сучасних потреб людства і
захистом інтересів майбутніх поколінь, включаючи їх потребу в безпечному і
здоровому довкіллі.
Сталий розвиток - філософія суспільства ХХІ століття.
СКЛАДОВІ ТРИЄДИНОЇ КОНЦЕПЦІЇ
СТАЛОГО РОЗВИТКУ
Сталий розвиток – це системна
єдність живої природи, економіки та людини.
Особливості
світу ХХІ століття вимагають від освіти стати випереджаючим чинником суспільних
змін.
Провідний спеціаліст ЮНЕСКО Раджа
Рой Сингх зазначив: «У процесі освіти ми вчимося у минулого, намагаючись
відтворити й відновити його: настав час учитись у майбутнього, випереджаючи
його…Зміни в освіті мають бути сфокусовані на якісні трансформації змісту і
форми».
Генеральна асамблея ООН (2005р.)
Десятиріччя освіти для сталого
розвитку (2005-2014рр)
Комплексна програма реалізації на
національному рівні рішень, прийнятих на Всесвітньому саміті зі сталого
розвитку, на 2003-2015 роки Постанова №634 Кабінету Міністрів
України від
26 квітня 2003р.
Ключова
мета сучасної освіти як випереджаючого
чинника соціального розвитку – формування МИСЛЕННЯ, орієнтованого на стале
майбутнє та відповідні смисложиттєві цінності і пріоритети.
v Впровадження принципів сталості
випереджаючої освіти
v Освітня діяльність для сталого
розвитку:
для вчителів -
|
це перехід від трансформації
знань до створення умов для їх активного засвоєння та отримання практичного
досвіду:
|
для учнів -
|
це перехід від пасивного
засвоєння знань до активного їх пошуку та практичного осмислення.
|
v Умови втілення ідей випереджаючої
освіти для сталого розвитку
Основні аспекти
Освіта для
сталого розвитку не повинна ототожнюватися з «екологічною освітою»
Міжсекторальна ідея поєднує різні сфери життя людського суспільства, щоб
досягнути гармонії буття між людьми і між суспільством і природою.
В сучасних умовах освіта набуває
ваги як головний (а можливо єдиний) реальний інструмент переходу людства до
сталого розвитку. Це викликає потребу в
-
нових педагогічних моделях,
-
новій педагогічній культурі,
-
новому педагогічному змісті.
Учень
сприймається як активна і творча особистість, здатна до пізнання та
саморозвитку (учень не об’єкт, а суб’єкт навчально-виховного процесу).
Стратегія освіти в інтересах сталого
розвитку реалізується на засадах так званої емпауермент-педагогіки. В
українській мові слова, аналогічного терміну «емпауермент» немає. В перекладі
(за смислом) воно означає надання людині внутрішньої сили і натхнення до дії.
Просте й цікаве завдання, що «запрошує»
учня до діяльності, викликає безліч запитань щодо його виконання. Виникає
прагнення до пошуку знань (отримати інформацію з літературних джерел чи знайти
інструкцію, консультацію…) Відповідно намірів приймається рішення, виконуються
дії з втілення задумів (здійснюється дослідницька робота, проводиться
експериментування, приймається участь у проектах). Часто результат породжує
мотивацію до нового циклу діяльності, що повторює «коло» руху. Вчителі –
фасилітатори стимулюють діяльність учнів, надаючи допомогу у встановленні
зворотного зв’язку, сприяють самонавчанню вихованців та скеровують їхні
зусилля. Застосування знань на практиці, осягнення «життєвої мудрості»,
творення власного способу життя і власних цінностей допомагає учням не тільки уявляти
бажане майбутнє, а й активно його наближати.
В царині сталого розвитку
відбувається переорієнтація усіх сфер освіти.
Якісний сталий розвиток повинен
охопити всіх дітей (ліс) шкіл України, а не лише окремих (дерева) обдарованих
учнів.
Необхідно кардинально розвивати
національний рух за досконалість і якість освіти для сталого розвитку. На
допомогу педагогічним працівникам створена файлова папка «Впровадження ідей
випереджаючої освіти для сталого розвитку».
Папка містить матеріали з
проведення заходів, пов’язаних із питаннями стійкого розвитку. Пропонуються:
v екскурсії, фотовиставки,
презентації;
v поради щодо проведення
анкетування, акцій, тренінгів, організації загонів чистоти, волонтерського
руху;
v розробки конференцій, семінарів,
колоквіумів;
v тематика проектної діяльності,
досліджень та експериментів.
Дискусії «Суспільство споживання чи суспільство
сталого розвитку?», «Сталий розвиток: модні слова чи життєві цінності?», диспут
«Думати глобально – діяти локально!» привчають вихованців міркувати, аналізувати,
порівнювати, узагальнювати, спостерігати, критично мислити, аргументувати
власні думки, приймати рішення, спілкуватись на теми із питань стійкого
розвитку.
Накопичена достатня кількість
учнівських проектів, стіннівок, презентацій з питань ресурсоспоживання й
ресурсозбереження.
Майстер-клас «Норми
безконфліктної поведінки», класна година «Формула успіху», «Подолання
комунікативних перешкод» сприяють регуляції стосунків на засадах толерантності
і доброзичливих взаємин.
Додаток №1
Модель навчального закладу випереджаючої освіти для сталого розвитку
Схема 1
МОДЕЛЬ
удосконалення навчально-виховного процесу
у закладі випереджаючої освіти для сталого розвитку
Удосконалення – процес переходу
від досягнутого до більш досконалого рівня якості
КОНЦЕПЦІЯ ДОСКОНАЛОСТІ
(філософія, карта)
·
Досягнення прогнозованих результатів
·
Управління через натхнення до дії
·
Досягнення успіху через вихованців
·
Зростання творчості та інновацій
·
Укладання стосунків співпраці та співдружності
·
Прийняття відповідальності за стабільне майбутнє
Схема 2
КОМПЛЕКС ДІЙ,
СПРЯМОВАНИХ НА УДОСКОНАЛЕННЯ
Установки
Реалізація надій
та сподівань на сталість
життя
Схема 3
МЕХАНІЗМИ ДОСЯГНЕННЯ ДОСКОНАЛОСТІ
5
Визначення досягнутого рівня досконалості
|
||||
4
Виконання
програми і плану заходів
|
Комплекс заходів, спрямованих на досягнення досконалості
|
|||
3
Розробка інноваційної програми удосконалення
|
Прогнозування
очікуваних
результатів за
планом заходів
|
|||
2
Набуття
нових знань про кращу практику
|
Пошук інформації
(знання)
Опанування
досвіду (дії,практика)
|
|||
1
Інтегральна діагностика
|
Вияв «Потужних»
рис та царин удосконалення
(Стартовий потенціал)
|
Вплив
засобів
удосконалення на розвиток
ЕКСТЕНСИВНИЙ ІНТЕНСИВНИЙ
БЕЗСИСТЕМНИЙ неперервне
цілеспрямоване
епізодичний удосконалення
(без карти) (за
картою, з компасом)
Висновок. Необхідність
системного підходу.
·
Чим досконаліша освіта, тим комфортніше середовище.
Схема 4
Схема 5
Схема 6
ПРИЙНЯТТЯ РІШЕНЬ –
ЖИТТЄВА ЗВИЧКА –
РЕГУЛЯТОР ЦІЛЕСПРЯМОВАНОЇ
ПОВЕДІНКИ
Схема 7
СПОСТЕРІГАЙ ДИНАМІКУ ПОЗИТИВНИХ
ЗМІН
Індикатори сталого розвитку
Схема 8
ШКОЛА СТАЛОГО РОЗВИТКУ –
ЦЕ
ВИСОКА ЯКІСТЬ ОСВІТИ
Градації якості освіти
Удосконалення – основа конкурентоздатності й сталого розвитку
Схема 9
БЕЗПЕРЕРВНА ОСВІТА ПРОТЯГОМ ЖИТТЯ
–
УМОВА ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЯКОСТІ ОСВІТИ
СТАЛОГО РОЗВИТКУ
Схема 10
СКЛАДОВІ ЯКОСТІ ОСВІТИ
ДЛЯ СТАЛОГО РОЗВИТКУ
Схема 11
МОДЕЛЬ ШКОЛИ
ВИПЕРЕДЖАЮЧОЇ ОСВІТИ ДЛЯ СТАЛОГО РОЗВИТКУ
ШКОЛА ДЛЯ МАЙБУТНЬОГО
Освіта
для сталого розвитку – процес і результат прогнозування і формування
особистісних якостей, які забезпечують
якість життя в межах природної екосистеми
Схема
12
СТАЛИЙ РОЗВИТОК
ЯК АЛЬТЕРНАТИВНА МОДЕЛЬ ОСВІТИ
Учитель – головна фігура у
розв’язанні завдань
Учні не об’єкти, а суб’єкти
навчально-виховного процесу
Схема 13
МОДЕЛЬ ВИПУСКНИКА
ОСВІТНЬОГО ЗАКЛАДУ
Схема 14
СТРАТЕГІЯ ПЕДАГОГІКИ НАТХНЕННЯ ДО
ДІЇ
ВЧИТЕЛЬ
Схема 15
ДІАЛЕКТИКА РОЗВИТКУ КОМПЕТЕНТНОЇ ОСОБИСТОСТІ
Схема 16
ФОРМУЛА ДОСЯГНЕННЯ КОМПЕТЕНТНОСТІ
Оптимальний рівень
Схема 17
ЗДОБУТКИ УДОСКОНАЛЕННЯ
І ДОСЯГНЕННЯ ЯКОСТІ ОСВІТИ
Схема 18
v Сталий розвиток – стратегія виживання, примноження та збагачення
неперервного процесу ЦИВІЛІЗАЦІЇ в
умовах збереження оточуючого середовища
o
Провідна роль освіти в
примноженні та збагаченні людського потенціалу
ЛІТЕРАТУРА
1.
Сталий розвиток
суспільства: роль освіти. Путівник/ За ред. В.Підліснюк – К.:Видавництво
СПД «Ковальчук», 2005.
2.
Уроки для сталого розвитку /О.І.Пометун, Л.М.Пилипчатіна,
І.М. Сущенко. –К.:Видавничий
дім «Освіта», 2011.
ПЕРЕЛІК САЙТІВ
з концепцією сталого розвитку
1.
Комплексна програма «Освіта для сталого розвитку» на
період 2009-2015р.р. nondmr.at.ua /publ/eksperimentalna dijalnist/kompleksna programa osvita dlja stalogo rozvitku na period 2009_2015_rr/2-1-0-5.
3.
Сталий розвиток: uk.wikipedia.org/wiki/сталий
розвиток.